|
de
introductie van de aardappel
door agnes en haar glaneuses
de arenlezers die oprapen wat na de oogst
afgedankt werd op een hoop
terzijde viel of wegrotte
door michael die
zegt: de aardappel
is een zuid-amerikaans gewas
en het schilderij van van gogh uitlegt
als een kritiek op het kolonialisme
door de postcolumbianen
(onmetelijk lang waren de amerika’s en eurazië
gescheiden
we aten anders, vereerden andere goden, zagen andere sterren
er was geen contact zolang de oceaan
niet werd opengescheurd
en de continuïteit onderbroken
late fatale uitbloei
van de relatie die besmetting is
zee is geschiedenis, nederland is zee, nederland is geschiedenis)
die werden geraakt door het uitwisselen van uitroeiing
door wie het overleefd hebben
en steeds weer overleven
die de bossen binnendruppelden
er weer uit werden gekamd
door de schepen die volstroomden
door de plantages die leegstroomden
door tot in de fabrieken en hallen van voortbrengers
volgestroomd en weer leeggestroomd
samengedreven in krotten in warenhuizen
op zolderkamers en in stegen
op straat gekomen en de gevangenissen in gezogen
door wie er allemaal niet uit stroomden
door het gedicht dat niet helemaal wist
waar het heen ging
het plot achterna wilde en weg baande
van wat daar begon als ruïne
en in een aardappel groeide
Frank Keizer (1987)
uit: de introductie van het plot (2022)
|